Det där med LCHF …

Okej, jag vill bara klargöra några saker om detta med LCHF och även GI för den delen. OM du ska göra något drastiskt med din kropp för att du vill gå ner i vikt och samtidigt hitta en livsstil som funkar och håller i längden så håller jag med om att LCHF eller GI-metoden är bra grunder. Men det är min åsikt och alla metoder passar inte för alla.

Både LCHF och GI har ju dem senaste åren varit mycket omtalat i media och en del personer tar absolut inte reda på fakta utan litar blint på recept och kom-i-gång-veckor i Aftonbladet eller Expressen. Felet som görs i och med detta är att man får en liten vriden bild av dieten. Jag kommer ihåg för några år sedan när GI var modernt och alla trodde att dieten gick ut på att äta endast protein och fett och så körde de på med det i tre månader tills dem fick brist på både det ena med det tredje. Och nu kör vi LCHF på samma sätt så det ryker ur öronen. Så; LCHF och GI är alltså same, same different name.

Klart att du teoretiskt kan dricka grädde, svulla bacon och lägga till lite ägg och samtidigt gå ner i vikt. Men hur bra tror du kroppen mår på den dieten efter sex månader?! Sunt förnuft mina vänner, sunt förnuft…

Jag vet att jag reagerade när jag läste Katrin Zytomierskas bok “Dags att bli smal” där hon skriver: “Det finns nog ingen som kan säga att en LCHF- middag inte är god. Däremot finns det många som kan säga att en GI-middag eller en VV-middag är direkt äcklig. GI och VV har det gemensamt att man ska dra in på fett och det är ju en total katastrof och en naturlig förklaring till att maten blir äcklig.”(Zytomierska 2011:54)

Både LCHF och GI, är ju egentligen samma skrot och korn. De fungerar likadant. Det finns tre faser i båda dieterna: Fas 1, Fas 2 och Fas 3, där fas 1 är det mest strikta och som du följer för att rensa kroppen på kolhydrater och socker för att snabbt gå ner i vikt där du varken äter frukt eller inget/minimalt med mjölkprodukter. Och jag hoppas att ni förstår att fas 1 endast är till för att rensa kroppen på kolhydrater och socker för att snabbt gå ner i vikt. Fas 1 kör vi alltså inte med våra barn som fortfarande växer! 

Fas två innehåller liiite mer kolhydrater men funkar fortfarande för dig som vill gå ner i vikt och sedan är det fas 3 när du bara vill må bra och hålla en jämn och hälsosam nivå; äta gott och bra, få energi som räcker och inte gå upp i vikt.

That’s all. Over and out.

Sara Rosenberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *